Uitwerken business idee
- Posted by Frank Beckers
- On 12/12/2016
Dit artikel beschrijft een route om de basis van een nieuw business-idee uit te werken voor een nog niet bestaand(e) product/dienst. Volg deze leidraad om een diepgaand inzicht over de basis/fundament en doelstellingen van het idee te krijgen.
Fase 1: Oriëntatie – het fundament
Allereerst, probeer de onderstaande 3 vragen zo eenduidig en volledig mogelijk te beantwoorden. De antwoorden zullen concreet helpen bij de uitwerking van het idee. In een latere fase geven deze antwoorden de richting aan voor o.a. de marketing.
1. Waarom (motivatie)
Waarom heeft het idee een (grote) kans van slagen? Waarom voegt het idee iets toe? Waarom is het onderscheidend?
2. Hoe (proces)
Welke acties moeten worden doorlopen om het idee uit te werken?
3. Wat (product)
Hoe ziet de concrete uitwerking van het idee eruit?
Fase 2: Oriëntatie – de doelstellingen
De 5 onderstaande doelen concentreren zich rondom het resultaat van het uitgewerkte idee (dus het toekomstige product of dienst). Probeer ook hier op alle punten een volledig, helder en beknopt antwoord te formuleren!
1) Zorg dat iedereen ‘het idee’ (c.q. de toepassing) begrijpt!
2) Maak het ‘het idee’ eenvoudig, gemakkelijk in gebruik!
3) Maak ‘het idee’ begeerlijk, aantrekkelijk!
4) Zorg dat ‘het idee’ (c.q. het gebruik) zich loont!
5) Zorg dat ‘het idee’ (c.q. het gebruik) een gewoonte wordt!
Zodra de vragen volledig, helder en beknopt zijn uitgewerkt, wordt het tijd om vast te stellen of de uitwerking de toetsen der kritiek kan doorstaan. Hiervoor is een extern, betrouwbaar en deskundig klankbord noodzakelijk; vergeet echter niet om geheimhouding overeen te komen.
Fase 3: Uitwerking – een helder business model
Daarna wordt het tijd om het idee in een business model om te zetten. Gebruik hiervoor het ‘business-model-canvas‘ of het ‘program-canvas‘. Neem hiervoor voldoende tijd en laat je assisteren door deskundigen op dit gebied. Om elementen uit het model te toetsen kan uitstekend gewerkt worden met de ‘6-Hats methode’.
Voor deskundige begeleiding kunt u natuurlijk contact met ons opnemen. Zie ook de informatie op deze pagina: business-modeling.
Heel veel succes!
■ Frank Beckers.