Medewerkers!
- Posted by Frank Beckers
- On 14/07/2007
(Serie: “Kort en krachtig, niet altijd waar, wel vaak…”)
Een veel gehoorde opvatting met betrekking tot medewerkers in relatie tot een onderneming, kan in drie punten samengevat worden.
1. Medewerkers creëren de producten en/of leveren de diensten en zijn het belangrijkste goed (ook wel genoemd ‘kapitaal’) in een onderneming.
2. Tevreden medewerkers zijn maximaal productief, zijn loyaal, tonen een grote betrokkenheid en hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel voor hun werk.
3. Ontevreden medewerkers hebben een negatieve werking op het succes van de onderneming.
Daarnaast weet tegenwoordig ook iedereen dat de medewerker-tevredenheid altijd in verband staat met de volgende (toevallig ook drie) punten.
1. De gehanteerde waarden en normen in de onderneming.
2. De scholingsmogelijkheden en de geboden kansen om door te groeien.
3. Het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Wat is dan toch de reden dat veel managers denken succes te kunnen boeken bij het verslechteren van de laatste drie genoemde punten? Hoogstwaarschijnlijk heeft het te maken met weer drie punten.:
1. Een korte termijn visie (na mij de zondvloed).
2. Een gebrek aan kennis en ervaring.
3. Een dringende behoefte aan vergroting van de winst van de onderneming en/of persoonlijke verrijking. ■ Frank Beckers 2007.