Managers en werknemers spelen samen met Lego!
- Posted by Hans Strijbos
- On 14/07/2009
Ondanks de economische crisis schrijven veel grote ondernemingen sinds het derde kwartaal van dit jaar weer zwarte cijfers. De media roept op haar beurt dat er weer lichtpunten in de toekomst zijn. Banken gaan zelfs over tot vervroegd terugbetalen van de steunfinanciering van de overheid.
De meeste grote ondernemingen hebben in 2008 al de nodige voorzieningen voor een reorganisatie in de winst- en verliesrekening opgenomen en zijn eind 2008 al begonnen om, naast de kostenreductie, de efficiency van hun werkprocessen nauwkeurig onder de loep te nemen en te verbeteren.
Een voorbeeld. De directie van een groot Duits productiebedrijf gaf zijn managers opdracht om samen met de mensen op de werkvloer het werkproces met behulp van legostenen na te bouwen. Het doel was om de managers een beter inzicht te geven in de knelpunten op de werkvloer. Door de communicatiebarrière te verbreken tussen de werkvloer en de managers kwamen er verbluffende efficiëntieverbeteringen naar boven. Het lachen om de legostenen verstomde nadat de eerste resultaten hiervan bekend werden. Door deze creatieve aanpak waren de werknemers en de managers gezamenlijk beter in staat om verbeteringen in de werkprocessen aan te brengen. De omzet van het productiebedrijf is in 2009 als gevolg van de crisis iets teruggelopen. De nettowinst is spectaculair gestegen als gevolg van de doorgevoerde efficiëntieverbeteringen.
Toch voelen de meeste MKB bedrijven nog steeds de druk van de economische crisis. Mede oorzaak hiervan is dat veel MKB bedrijven te laat maatregelen in hun eigen organisatie hebben genomen. MKB bedrijven zouden er goed aan doen om hun onderneming ook eens onder de loep nemen. Iedereen heeft inmiddels wel de een of andere kostenreductie-operatie uitgevoerd. Nu is het tijd om effectiviteit- en efficiëntieverbeteringen door te voeren.
Stel werknemers maar eens de vraag waarom ze bepaalde werkzaamheden op hun manier uitvoeren. Het merendeel zal antwoorden: “omdat ik dat gisteren ook op deze manier deed”. Wellicht dient de bewustwording van de noodzaak tot effectiviteit- en efficiëntieverbetering bij de werknemer te worden geactiveerd. Maar dat lijkt mij nu in deze tijd niet zo moeilijk. Met een creatieve aanpak kunnen werknemers vaak snel de bestaande workflow optimaliseren, waarbij de doelen van de onderneming niet perse gewijzigd hoeven te worden.
PROINT kan u bij dit verbeteringsproces uitstekend van dienst zijn. Niet alleen bij het identificeren van verbeteringen maar ook bij de implementatie ervan binnen uw organisatie. ■ Hans Strijbos 2009.