De jonge werknemer
- Posted by Nel Muller-Beckers
- On 21/12/2018
Oudere en jongere werknemers stellen verschillende eisen aan het werk, de werkplek en aan de baas. En dat heeft gevolgen voor het aantrekken en behouden van jonge werknemers, voor hun werkomgeving en vooral over hoe deze jonge werknemers aangestuurd en benaderd moeten worden.
Inmiddels zijn een aantal kenmerken van (de meeste van) deze jonge werknemers bekend.
- ze voelen zich minder betrokken bij het bedrijf (maar ook niet bij politiek, kerk etc);
- ze zijn wel zeer verbonden met de wereld om hen heen. Door de snelle evolutie van internet, wifi, smartphones, sociale media en dergelijke hebben ze constant toegang tot entertainment, nieuws, vrienden enzovoort;
- ze zien het werk als één van de activiteiten in het leven (het werk moet passend zijn bij de vele andere functies, rollen en bezigheden, terwijl de oudere generaties het leven rondom het werk organiseren);
- ze zijn zelfverzekerd en idealistisch, ze willen groeien en het werk moet zinvol, inspirerend en leuk zijn. Maar ze zijn ook vluchtig en willen veel afwisseling in het werk;
- ze houden niet van hiërarchie.
Wat betekent dit voor het bedrijf?
- jonge werknemers willen liever werken voor een bedrijf dat gaat voor ‘people, products en purpose’ dan voor ‘profits’;
- omdat ze gezond willen werken stellen ze eisen aan de werkomgeving zoals zit/sta tafels of deskfietsen. En omdat ze ook praktisch zijn opteren ze voor kinderopvang, fitnesszaal, stomerij en dergelijke binnen het bedrijf of door het bedrijf beschikbaar gesteld;
- ze willen graag werken bij een bedrijf, waar flexibel werken en thuiswerken mogelijk is.
Wat betekent dit voor de manager?
De manager moet:
- vriendelijk communiceren en leiding geven, die aan coaching grenst;
- interesse tonen in wat de werknemer bezighoudt, zowel professioneel als privé;
- transparant zijn en regelmatig feedback geven, waarbij erkenning en stimulering een grote rol spelen, evenals vaak peilen van de verwachtingen en wensen rondom persoonlijke ontwikkeling;
- de jongere werknemers actief betrekken bij hetgeen in een bedrijf speelt, ze willen meedenken en verwachten ook dat dit mogelijk gemaakt wordt. Zij zijn opgegroeid met de nieuwste technologieën, hebben kennis van sociale media en weten hoe de wereld van jonge mensen er uit ziet.
Uiteraard is bovengenoemde managementstijl niet geheel nieuw en ook prima voor de oudere werknemers. Bij jongeren luistert het echter nauwer omdat de hiërarchie gevoeligheid aan het verdwijnen is en de snelheid en drang naar persoonlijke ontwikkeling en nieuwe ervaringen bij jongeren groot is.
Als het bedrijf rekening houdt met de wensen van deze jonge werknemers, hun capaciteiten identificeert en goed benut, dan zullen werknemers en werkgever tevreden zijn.
En uiteraard vertrekken er een aantal. Maar dan niet uit onvrede, maar omdat jobhopping ook bij deze tijd hoort.
■
December 2018, Nel Muller-Beckers
© Copyright 2007-2018 PROINT