Gedwongen veranderen!
- Posted by Frank Beckers
- On 06/02/2017
“De wereld verandert” is een statement dat sinds de uitbraak van de financiële crisis in 2008 al vaak verkondigd is. Niemand twijfelt er meer aan. Regelmatig wordt er over gesproken, gediscussieerd en geschreven.
Het grote verschil met de actuele veranderingen en de veranderingen die in het verleden op ons af kwamen, zit in drie aspecten, namelijk: de hoeveelheid, de gelijktijdigheid en de onderlinge beïnvloeding.
Onderstaand een overzicht waarin veranderingen, waar we nu en/of in de nabije toekomst (privé en zakelijk) mee te maken krijgen, in een willekeurige volgorde bij elkaar staan.
● Vergrijzing (o.a. andere behoeftes, krapte op de arbeidsmarkt)
● Toename allochtonen (invloed op de samenleving)
● Opvang van grote hoeveelheden vluchtelingen (o.a. angst, onmacht en chaos)
● Toenemende cultuur van wantrouwen (tegen landen, culturen, geloof)
● Toename hoger opgeleide jongeren (o.a. ambachten worden schaars, werken onder niveau)
● Globalisering (steeds minder lokale markten)
● Verstedelijking (o.a. sterke vergrijzing op platte land)
● Digitalisering en automatisering (o.a. verdwijnen van klassieke beroepen)
● Gemechaniseerde intelligentie (opkomst robots, positieve en negatieve gevolgen)
● Invloed Aziatische markten (o.a. prijsdemping en kopieergedrag)
● Flexibilisering (o.a. het nieuwe werken)
● Klimaat verandering (en de gevolgen ervan)
● De zorg om het milieu (eco-systeem denken)
● Kleinere plattere organisaties, zelfstandige units, reactie vermogen (enorme druk op de klassieke multinationals)
● Prijstransparantie (de klant wordt weer koning)
● Vernieuwingssnelheid van producten en diensten (de levensduur van producten wordt extreem verkort)
● De gevolgen van de recente economische crisis (o.a. wantrouwen tegen bankiers)
● De voortdurende dreiging van nieuwe bubbels (o.a. in de financiële en vastgoed branche)
● Nieuwe technologieën (o.a. de invloed op werk, wonen en leven)
● Generatie Y en generatie Z (o.a. andere behoefte en ander klantgedrag)
● De focus op menselijk en sociaal gedrag (voor mensen en bedrijven)
● Impact van de sociale media (o.a. informatie en beïnvloeding beeldvorming, manipulatie)
● Het gedrag van banken (o.a. imago)
● Crowdfunding (en andere financieringsvormen)
● Effecten van de EU (o.a. andere regels, buitenlandse werknemers)
● De impact van ‘Big data’ (o.a. gebruik maken van extreme gegevens analyse)
● Digitale criminaliteit (o.a. DDos, phishing, gegevens manipulatie)
● De opkomst van het ‘Internet der dingen’ (iedereen en alles verbonden met het internet)
● Cloudoplossingen (o.a. impact van SaaS op klassieke dienstverlening/business)
● … vul maar aan …
De nabije toekomst
Wat maakt ‘het zakelijke verschil’ in de toekomst? Zoals het er nu uitziet zullen in elk geval drie elementen een grote rol spelen, namelijk:
1) vernieuwend en eenvoudig (in gebruik, bediening);
2) design (aantrekkelijkheid, trendsetting) en
3) een goede balans tussen opbrengst, toegevoegde waarde en kwaliteit.
■ Frank Beckers.