Veranderingen voor het MKB.
- Posted by Hans Strijbos
- On 14/07/2012
Dit najaar heeft de Rabobank een MKB visie gepubliceerd met de titel “De wereld verandert voor altijd”. Ik durf te stellen dat de wereld al is veranderd maar velen, waaronder MKB ondernemers, willen dit nog niet geloven. Echter, stilstaan en vast houden aan verworvenheden uit het verleden kan gevaarlijk zijn voor de continuïteit van uw onderneming. Dat wij de boeken via Bol.com bestellen is inmiddels al gewoon goed geworden. Maar wie had het voor mogelijk gehouden dat de vrouwen massaal hun schoenen zijn gaan kopen bij Zalando? Maar schrik niet bij een bezoek aan de website van Zalando. Het is een compleet warenhuis met zelfs een outletpagina. Dus het gezellig funshoppen op een drukke zaterdag of koopavond verplaatst zich naar een stoel bij de open haard, Ipad op de schoot en een lekker glaasje wijn bij de hand.
De Rabobank zoomde in hun visie in op een aantal trends, waarvan ik de belangrijkste u niet wil onthouden, namelijk:
* producten en diensten moeten klantvriendelijker worden;
* “IWIN” I Want It Now. Bedrijven moeten online en offline activiteiten verbinden;
* ondernemers hebben een brede internationale blik nodig. Wat geografisch ver weg lijkt is door online ontwikkelingen eigenlijk zeer dichtbij en
* “DIT” Do It Together. Natuurlijk wilt u als ondernemer graag zelf de regie houden, maar het bundelen van krachten is steeds belangrijker om de boot niet te missen om succes te hebben en te houden.
Bovenstaande zaken lijken op bedreigingen voor het MKB. Je moet het echter zien als kansen. PostNL zag het aanbod van brieven, als gevolg van het internet, schrikbarend teruglopen zodat het bedrijf (wellicht overhaast) tot een reorganisatie heeft besloten. Deze is inmiddels stopgezet. Als gevolg van het Zalando en Bol.com effect is de pakketbezorging een enorme groeimarkt. Of zoals Johan Cruijff zegt “ieder nadeel heb z’n voordeel”. De ondernemer van de toekomst moet ervan uitgaan dat de klant op zijn wenken (en snel) bediend wil worden. En daar wenst de klant niet extra voor te betalen. Trouwens hij weet de prijs precies omdat hij vooraf op internet al een prijsvergelijking heeft gemaakt.
In plaatst van met lede ogen aan te zien dat de omzet terugloopt, zult u ‘out of the box’ moeten gaan denken om de vaste paden die u bewandelt te verlaten; vaak niet eenvoudig. Een veranderende organisatie gaat door 4 fasen heen, waarbij gemakkelijk verstoringen kunnen optreden. Zie onderstaand figuur. (insert image).
Chef kok Dick Middelweerd van Restaurant de Treeshoeve te Waalwijk, onlangs beloond met een tweede Michellinster, heeft dit aangedurfd. Naast een heerlijk diner in zijn restaurant kunt u de ster-maaltijden ook bestellen en afhalen.
De adviseurs van PROINT zijn graag bereid u in een veranderingsproces te begeleiden. ■ Hans Strijbos 2012.