Is krimp het nieuwe woord?
- Posted by Frank Beckers
- On 13/07/2013
Tot voor kort was er één woord in de bestuurskamer dat nooit ter discussie stond, namelijk ‘groei’. Natuurlijk moet de omzet toenemen, 10% groei per jaar is/was zelfs matig.
Inmiddels is het, mede door de snel veranderende wereld, overduidelijk: groeicurves zijn eindig. Steeds vaker is er sprake van een zogenaamde verdringingsmarkt waarbij alleen de goed opgestelde, flexibele en modern ingerichte bedrijven scoren.
Startende ondernemingen houden hier natuurlijk al rekening mee, maar hoe zit het met bestaande gesettelde bedrijven? Zij hebben in de afgelopen jaren ingezet op groei, waarbij de ondernemingen als zodanig ook zijn gepositioneerd (lees: opgebouwde kostenstructuur en personeelsomvang). Of de verwachte groei komt (en zo ja, wanneer) is onduidelijk. Volgens vele economen zijn we uit dal en kan de klim weer langzaam beginnen. Dat zal dan wel zo zijn, maar dan wel in een veranderde markt/wereld.
De gedachte dat het economisch herstel de lang verwachte groei zal brengen (en dus toch maar doorgaan met datgene waar we mee bezig zijn) is gevaarlijk. En dat geldt voor veel bedrijven! Sommige noemen dit zelfs een ‘Russisch roulette’ gedachte.
In plaats daarvan wordt steeds vaker nagedacht over ‘krimp’. Met krimp wordt in deze context eigenlijk ‘strategische heroriëntatie’ bedoeld. Niet direct uitgaan van groei, maar de inrichting van het bedrijf zo veranderen (minder kosten, slagvaardiger, flexibeler, betere aansluiting bij de behoeften van klanten, e.d.) dat de enorme concurrentie aangegaan kan worden en alle activiteiten van het bedrijf beter aansluit op de veranderde marktomstandigheden. Krimp wordt dan gezien als de noodzakelijke actie om de toekomstige groei mogelijk te maken.
Het gaat in de toekomst niet meer om ‘nog meer’ maar om ‘nog beter’ en ‘anders’ (en natuurlijk ‘goedkoper’). Flexibiliteit, (kosten)efficiëntie, kwaliteit, autoriteit, modern zijn enkele zaken de door de krimp-fase gewaarborgd moeten worden. Zie ook figuur 1. (insert image).
Krimp is dus eigenlijk noodzakelijk, motiverend en toekomst georiënteerd.
Bij PROINT kunt u terecht om via strategische heroriëntatie de juiste en toekomstgerichte businessmodellen te vinden en in te richten. Laat u helpen! ■ Frank Beckers 2013.