Businessplannen en hun evaluatie…
- Posted by Frank Beckers
- On 13/07/2012
Businessplannen, wie kent ze niet..
Een enorme hoeveelheid ingebonden werk, onderverdeeld in de gewenste hoofdstukken en voorzien van indrukwekkende tabellen. Voor elk wat wils, voor de bank, de accountant, de manager, etc. Dappere kosten- en omzetprognoses, opbrengsten in hockeystickformaat voorzien van een pleidooi om investeerders te overtuigen, gemanipuleerde risico analyses en meer van zulks. Zolang de standaard Harvard-modellen gebruikt worden zal (bijna) niemand twijfelen aan de vaak wazige inhoud.
Het resultaat van een dergelijk businessplan hebben wij in tabelvorm samengevat met vragen vanuit 6 invalshoeken (werk, voortgang, geloof, waarheid, inzicht en resultaat). (insert image).
1. Was het samenstellen veel werk? Ja.
2. Ging het vlotjes? Bloed, zweet en tranen.
3. Geloven we in het plan? Alleen de bank.
4. Bevat het plan de waarheid? Niet veel.
5. Geeft het plan het gewenst diepe inzicht? Nee.
6. Wordt het plan in de praktijk uitgevoerd? Nooit.
Nee, businessplannen in de oude vorm zijn inmiddels tabee. Alleen de starre ouderen onder ons zullen vast blijven houden aan ‘het gewende, het traditionele’.
De moderne businessplannen zijn in omvang zeer beperkt (enkele A4-tjes), bevatten to-the-point informatie en concentreren zich op de corebusiness geplaatst in een voortdurend veranderende markt. Innovatie en reactievermogen spelen in de huidige markt beide een hoofdrol.
Het moderne businessplan dient geschreven te worden met een business-model als uitgangspunt.
Er zijn verschillende methoden om een business-model inzichtelijk te maken. Bij PROINT wordt het zogenaamde ‘Business Model Canvas ’ gebruikt. Dit geeft snel diepgaand inzicht in de business die voor ogen staat of nog opgestart moet worden. De onderwerpen van het model zijn weergegeven in de onderstaande figuur. (insert image).
Indien de businessplannen gestructureerd worden opgezet, kunnen gemakkelijk meerdere plannen binnen één onderneming met succes parallel draaien. Op deze manier is het mogelijk om snel en adequaat te reageren op veranderingen in de markt.
Samen met PROINT kunt u op tijd inspelen op de veranderende markt. Wij gegeven u snel een diep inzicht en helpen u uw business op te starten of te verbeteren.
‘Change…….. before you have to’ ■ Frank Beckers 2012.