Mediation en bemiddeling in opmars!
- Posted by Frank Beckers
- On 13/07/2012
Conflicten zijn van alle tijden en zullen naar verwachting in aantal en omvang toenemen vanwege de steeds complexere samenleving en de harde opstelling van partijen in deze. Vaak worden de conflicten uitgevochten voor een rechtbank, waarbij elke partij zich laat bijstaan door een advocaat die voor zijn cliënt het onderste uit de kan wil halen en waarbij de zaak wordt toegespitst op het principiële meningsverschil (waarbij de rechter oordeelt op basis van de feiten). Er is echter een goed alternatief: Mediation.
Mediation is een vorm van conflictbemiddeling waarbij een neutrale, onpartijdige en onafhankelijke persoon (de mediator) het proces van communicatie en onderhandelingen tussen partijen begeleidt om zodoende tot een oplossing van het geschil te komen.
Het is geen soft geklets eindigend met een handdruk, maar een deskundige begeleiding waarbij partijen via een gestructureerd proces uiteindelijk een akkoord bereiken. Dit akkoord wordt vastgelegd in een overeenkomst die doorgaans gehomologeerd wordt (waardoor uitvoerende kracht ontstaat, zoals een vonnis).
Mediation vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Een mediationtraject kan alleen starten indien beide partijen vrijwillig aan tafel komen en bereid zijn om constructief mee te werken. Een andere voorwaarde is de vertrouwelijkheid. Alles wat tijdens een mediation besproken wordt valt onder een geheimhoudingsplicht; dit geldt uiteraard ook voor de mediator en de eventueel aanwezige advocaten. Voor de aanvang van een mediation traject wordt een mediationovereenkomst tussen de partijen en de mediator gesloten.
Mediation is discreet en oplossingsgericht. De partijen kiezen zelf een (al dan niet creatieve) oplossing. Een mediationtraject neemt aanzienlijk minder tijd in beslag dan een traject via de rechtbank en is doorgaans een factor 10 goedkoper. Vaak wordt de gespannen relatie tussen partijen hersteld. Zie onderstaande figuur. (insert image).
In het mediationtraject:
* maakt de een de ander duidelijk waar het conflict naar zijn/haar opvatting nu echt over gaat;
* luistert men naar elkaar en komen de belangen op tafel en
* bedenken betrokkenen zelf opties en kiezen daaruit de oplossing(en) voor hun conflict.
Bij PROINT kunt u terecht voor een mediationtraject aangaande burger- en/of handelszaken. ■ Frank Beckers 2012.