Op weg naar verbeteringen in uw bedrijf.
- Posted by Frank Beckers
- On 13/07/2009
Bedrijven die niet continue werken aan hun verbeteringsproces zullen niet overleven. Deze stelling is oud, was waar, is waar en zal altijd waar blijven. Een Duits industrieel formuleerde het zo: “Wer aufhört besser zu werden, hat aufgehört, gut zu sein!”. Deze oerdrang naar kwaliteit en continue verbetering heeft hem en zijn onderneming zeer succesvol gemaakt.
Het groot woordenboek Van Dale zegt over “verbeteren” het volgende: (insert image).
Er zijn weinig mensen die niet weten wat het woord “verbeteren” (in hun eigen taal) betekent. Het woord klinkt in alle talen avontuurlijk en heeft iets groots. Alle ondernemers weten dat verbeteren altijd wel iets positiefs oplevert; al is het maar meer winst!
Waarom is verbeteren voor veel bedrijven dan toch zo moeilijk?
Soms heeft het te maken met “niet willen” omdat verbeteren bijna altijd hand in hand gaat met “veranderen”. En veranderen ligt heel gevoelig binnen bedrijven; daar komt politiek en eigenbelang bij kijken, om zo maar eens twee woorden te noemen. Soms heeft het maken met “niet kunnen”, domweg vanwege het feit dat de eigen kennis en/of mogelijkheden het niet toelaten om überhaupt te veranderen, laat staan verbeteren. Vaak heeft het echter te maken met “niet durven” of “niet voor elkaar krijgen”, al dan niet in combinatie met “niet zien”.
Verbeteren heeft raakvlakken met alles wat er zich in een onderneming afspeelt. Marketing, verkoop, productie, administratie, personeelszaken, kwaliteitszorg, service, ontwikkeling, montage,……. het managementteam; kortom, de hele bedrijfsvoering dus.
Met verbeteren kun je alles aanpakken of alleen maar een bepaald deel van de bedrijfsvoering. Vaak blijken enthousiasme, in combinatie met verkeerde inschatting van de noodzakelijke inspanning/kennis, de redenen te zijn waarom verbetertrajecten mislukken.
Verbeteringstrajecten kennen minimaal drie verschillende fasen, namelijk:
a) het identificeren van mogelijke verbeteringspunten;
b) het vertalen naar concrete verbeteringsvoorstellen en
c) de uitvoering van de verbeteringsvoorstellen.
Voor alle fasen is er specifieke kennis/kunde nodig. Het gaat hier immers om een mix van creativiteit, structuur aanbrengen en een snelle foutloze implementatie! Voor een succesvolle eerste fase is het zelfs vaak noodzakelijk om externe expertise/hulp in te roepen; alleen al vanwege de bedrijfsblindheid die in de eerste fase onder de eigen gelederen genadeloos kan toeslaan.
In de onderstaande figuur is de aanpak van verbetertrajecten nog eens schematisch weergegeven. (insert image).
PROINT kan u als onafhankelijke buitenstaander met veel kennis en ervaring bijstaan in het identificeren, concretiseren en implementeren van verbeteringstrajecten binnen uw bedrijf. ■ Frank Beckers 2009.